آیا تاتوی خط چشم خطرناک است؟

آیا تاتوی خط چشم خطرناک است؟

مقدمه

انواع تاتوی خط چشم از اروپایی گرفته تا پهن، به‌عنوان یک شیوه‌ی آرایشی برای زیباتر شدن بین خانم‌ها، از پیر تا جوان، متداول است.

تاتو در کنار مزیت‌هایی مثل صرفه‌جویی در وقت و پس‌انداز کردن هزینه‌ی آرایشگاه، عوارض خاص خود را دارد. اما آیا داشتن عوارض به این معناست که نباید این کار را انجام دهیم؟

شاید بله و شاید هم نه! تصمیم نهایی با شماست و ما در این مطلب برای آنکه دوبه‌شک نمانید، کنارتان هستیم و با شما درباره‌ی عوارض تاتو خط چشم صحبت می‌کنیم.

عوارض تاتو خط چشم؛ وقتی ماجرای عشقی خطرناک می‌شود!

بله! گاهی عشق کار دست آدم می‌دهد؛ چه معشوقه یک آدمِ نامرد باشد و چه یک تاتوی پرخطر!

مثل انواع دیگر آرایش، تاتو خط چشم هم می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد.

عوارض شایعی که از میانشان می‌توان به باقی‌ماندن جای زخم، واکنش التهابی گرانولوماتوز، درماتیت تماسی آلرژیک، فتوتوکسیسیتی (حساسیت به نور)، هیپوملانوز و عفونت اشاره کرد.

همچنین بعضی افراد بعد از انجام تاتوی چشم عوارضی مانند ایجاد رنگ‌دانه‌های ناخواسته را تجربه می‌کنند. خون‌مردگی، کبودی و تورم هم از عوارض دیگریست که در برخی موارد مشاهده شده است.

عوارض متداول و شناخته‌شده‌ی تاتوی خط چشم

حساسیت‌های شدید پوستی

در روش تاتو از ابزار و رنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود و هزاران ترکیب شیمیایی مختلف برای تاتو وجود دارد. بسیاری از مواد تشکیل‌دهنده‌ی این رنگ‌ها حساسیت‌زا هستند و می‌توانند باعث خارش و قرمزی پوست شوند و در موارد حاد حساسیت، عوارض بسیار شدیدی ایجاد کنند.

برخی تصور می‌کنند که عوارض حساسیت بلافاصله بعد از انجام تاتو بروز می‌کند و درصورتی‌که در روزهای اولیه حساسیتی مشاهده نشود، در آینده هم مشکلی وجود نخواهد داشت؛ اما باید بدانید که حساسیت حتی ممکن است سال‌ها پس از انجام تاتو بروز کند و فرد را برای مدت طولانی با حساسیت درگیر ‌کند. در موارد حاد ممکن است پزشک مجبور ‌شود تا برای رفع این مشکل هورمون‌درمانی را تجویز کند.

کاهش مقاومت پوست

پس از تاتوی خط چشم پوست نازک دور چشم حساس می‌شود و مقاومتش را در برابر عوامل تهدید‌کننده‌ی خارجی، مثل میکروب‌ها، از دست می‌دهد. چنین فردی بیش‌تر از دیگران با ریسک ابتلا به بیماری‌های پوستی مواجه است و به همین دلیل، توصیه می‌شود افرادی که به هر دلیل از بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن رنج می‌برند، به هیچ وجه تاتو نکنند. همین ضعف سیستم دفاعی در افراد سالم هم می‌تواند باعث واردشدن انواع میکروب‌ها و بیماری‌ها به بدن شود، و فرد را بیش‌تر در معرض آلودگی قرار داده و امکان ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد.

انتقال بیماری از طریق سوزن آلوده

این مشکل یکی از شناخته‌شده‌ترین عوارض تاتوی خط چشم است که دیگر همه از خطر آن آگاه‌اند. اگر تاتو در یک مرکز غیربهداشتی و غیر استریل انجام شود، ریسک انتقال بیماری‌های خطرناکی که از طریق سوزن آلوده انتقال پیدا می‌کنند مثل ایدز و هپاتیت به شکل خطرناکی افزایش می‌یابد. رعایت نکات بهداشتی و استفاده از سوزن‌های یک‌بارمصرف می‌تواند ریسک این خطر را تا حد زیادی کاهش دهد.

گوشت اضافی یا کلوئید

گوشت اضافی که در اصطلاح به آن کلوئید گفته می‌شود در کنار انواع دیگر ناهنجاری پوستی، از مواردی است که در برخی افراد پس از تاتو مشاهده می‌شود. البته این عارضه به نسبت سایر عوارض تاتو کمتر دیده می‌شود؛ اما در صورت استفاده از مراکز غیرتخصصی و افرادی که از مهارت‌ کافی برخوردار نیستند ممکن است بروز کند.

عوارض چشمی

تاتوی خط چشم در اکثر موارد در آرایشگاه‌ها و توسط متخصصان زیبایی انجام می‌شود که هیچ دانش و تخصصی در حوزه‌ی سلامت و بهداشت ندارند و نسبت به ویژگی‌های بافت پوستی و چشم به‌عنوان یکی از اعضای حساس بدن انسان هیچ نوع آگاهی‌ کسب نکرده‌اند؛ این عدم آگاهی و دانش امکان بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر به بافت چشم را بسیار افزایش می‌دهد.

توجه کنید که اگر سوزن به نقطه‌ی نامناسبی وارد شود یا به هر دلیل به عمق بافت پلک نفوذ کند حتی می‌تواند به کره‌ی چشم هم آسیب بزند.

بزرگ‌ترها بخوانند؛ عوارض تاتوی خط چشم برای افراد مسن

افت فشارخون ناپیوسته به‌صورت ناخواسته بروز می‌کند و می‌تواند یکی از عوارض تاتو در افراد مسن باشد. اگرچه تاتو کاران و مراکز انجام تاتو مدعی‌ تاتو خط چشم بدون درد و عوارض هستند؛ اما ضمانتی برای آن وجود ندارد. تاتوی خط چشم برای همه‌ی افراد در هر رده‌ی سنی‌ می‌تواند خطرناک باشد؛ اما افراد مسن در معرض خطر بیش‌تری هستند.

مراقبت‌ بعد از تاتو چشم

باتوجه‌به اینکه چشم یک عضو حساس در بدن است، پس از انجام تاتو، حتماً نسبت به مراقبت‌های ویژه اقدام کنید تا عوارض آن را به حداقل برسانید. برخی از این مراقبت‌ها عبارتند از:

  • درصورتی‌که پلک پس از انجام تاتو دچار تورم شد، می‌توانید برای کاهش تورم از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • کلر موجود در آب می‌تواند موجب ازبین‌رفتن خط چشم و زخم شدن مژه‌ها شود؛ پس ۷ تا ۱۰ روز پس از انجام تاتو به استخر و سونا نروید.
  • برای بهبود جای زخم تاتو به مدت یک هفته از ویتامین A استفاده نمایید.
  • تا خوب شدن کامل جای زخم، از مواد آرایشی روی خط چشم استفاده نکنید.
  • از خاراندن، دست‌کاری و هر نوع آسیب و… به پلک تا زمان خوب شدن کامل آن جدا خودداری کنید تا موجب عفونت نشود.

سخن پایانی

گاهی با هدف زیبایی بیش‌تر به سلامتمان آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر وارد می‌کنیم. یک تاتوی خط چشم نامناسب می‌تواند کل زندگیمان را تحت‌تأثیر قرار دهد و علاوه بر اینکه به سلامتمان آسیب وارد می‌کند سبک زندگی‌مان را به شکلی ناخواسته تغییر خواهد داد. همان طور که زیبایی اعتمادبه‌نفس می‌آفریند یک تاتوی اشتباه می‌تواند باعث شود تا مدت‌ها نتوانیم در آینه به صورتمان نگاه کنیم و آرامش و عزت‌نفسمان خدشه‌دار می‌شود. شما در مورد عوارض تاتوی خط چشم چه نظری دارید؟ نظرات و تجربه‌هایتان را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

  1. چند روز بعد از تاتوی خط چشم می‌شود حمام کرد؟

به‌طور کلی توصیه می‌شود که تا سه روز پس از انجام این کار صورت خود را نشویید. این به این معناست که به مدت سه روز به‌هیچ‌وجه آب به چشم‌های شما نخورد. پس از این مدت می‌توانید به حمام بروید؛ اما از رفتن به استخر یا سونا به‌شدت پرهیز کنید؛ زیرا بخار شدید سونا و کلر آب استخر می‌تواند باعث ازبین‌رفتن رنگ جوهر تاتوی شما شود.

  1. آیا تاتوی خط چشم درد دارد؟

اولاً تحمل درد در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است برخی به‌راحتی این روند را تحمل کنند؛ اما برای برخی دیگر تحمل درد کار بسیار دشواری باشد؛ با این وجود جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که آستانه تحمل درد پایینی دارید، برای شما از پمادهای بی‌حس‌کننده استفاده می‌کنند تا روند تاتو برایتان با کمترین میزان درد انجام شود.

منابع:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *