همه چیز درباره‌ی کراتین مو

همه چیز درباره‌ی کراتین مو

مقدمه

اگر از شما بپرسند که یک موی زیبا چه ویژگی‌های دارد، چه جوابی می‌دهید؟ این روزها زیبایی موها به صاف بودن و درخشندگی آن‌ها گرده خورده است و همین تفکر هم باعث شده تا روش‌هایی مانند کراتین مو، با استقبال فراوانی مواجه شوند. شاید هوس کراتینه کردن موها به سراغ شما هم آمده باشد؛ اما واقعاً کراتینه مو چیست؟ چه عوارضی دارد؟ در این روش چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ این‌ها و خیلی بیش‌تر از این‌ها را در این مقاله بخوانید.

وقتی از کراتینه کردن مو حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

کراتین یک پروتئین موجود مو و ناخن‌ها است که به آن‌ها شادابی می‌دهد و سلامت آن‌ها را تضمین می‌کند. حالا اگر موها به دلیل عواملی مانند رنگ کردن، تغییر سبک زندگی و قرارگرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب آسیب ببینند، کراتینه کردن یکی از روش‌هایی است که به‌وسیله آن می‌توان سلامت موها را به آن‌ها بازگرداند. کراتین یک روش شیمیایی است که علاوه بر احیای موهای آسیب‌دیده، موها را صاف می‌کند. یک تیر و دو نشان!

انواع و اقسام از همه رنگ!

انواع کراتین مو به دو روش کلی کراتینه احیا و کراتینه صافی تقسیم می‌شود:

  • کراتین احیا: در مواردی که موها به دلیل دکلره یا عوامل دیگر به‌شدت آسیب‌دیده‌اند، از روش کراتین احیا استفاده می‌شود تا در کنار تقویت تارهای مو، موها تا حد قابل‌قبولی صاف شوند. صادقانه بگویم: اگر تنها هدف شما از کراتینه کردن احیای موهاست، قبل از انجام این روش بهتر است درباره‌ی روش‌های مختلف احیای مو تحقیق کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.
  • کراتین صافی: روش دوم که با عنوان کراتین صافی یا کراتین موی برزیلی شناخته می‌شود، نسبت به روش قبلی موها را صاف‌تر می‌کند و البته با این روش احیای مو کم‌تری را تجربه می‌کنید. دوام کراتینه صافی اغلب تا ۶ ماه است؛ اما تا زمانی که با رنگ یا دکلره به سراغ موهایتان نروید، حالت صافی آن‌ها باقی می‌ماند.

دوام کراتین به چه عواملی بستگی دارد؟

کراتینه مو یک روش نیمه دائمیست و دوام آن به عواملی بستگی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • کیفیت مواد کراتینه: مواد کراتین در انواع مختلفی تولید می‌شوند؛ اما همه آن‌ها دو هدف اصلی یعنی احیا و صافی بیش‌تر را دنبال می‌کنند. شناخت کیفیت مواد به‌هیچ‌وجه کار ساده‌ای نیست و باید از یک متخصص کمک بگیرید.
  • کیفیت ابزار و مهارت فرد: عامل مؤثر بعدی در دوام کراتین مو ابزار مورداستفاده یعنی همان اتو و سشوار است؛ اما فراموش نکنید که در بهترین سالن‌ها و با بهترین تجهیزات، باز هم این مهارت و دانش کافی در استفاده از این ابزار است که حرف اول را می‌زند.
  • مراقبت‌های بعد از کراتین: در نهایت و در صورتی که دو عامل قبلی در ایده‌آل‌ترین حالت خود قرار داشته باشند، دوام این روش به مراقبت‌های بعد از کراتین بستگی دارد که این مراقبت‌ها شامل استفاده از شامپوی مخصوص، مدت‌زمان قرنطینه مواد و… است.

یک روش و کلی مزایا

  • نگهداری راحت‌تر موها: موهای زیبای شما با استفاده از این تکنیک کراتینه به نگهداری کم‌تری نیاز خواهند داشت. مخصوصاً اگر مثل من موهای وزوزی دارید! پس با کراتین در وقت خود صرفه‌جویی ‌کنید و دیگر بر گیسو‌یت ای جان کم‌تر زن شانه …!
  • موهایی صاف و درخشان: کراتین مو با ازبین‌بردن تداخل میان سلول‌‌های مو، موهایی صاف، سالم، قابل‌کنترل و بدون وز به شما هدیه می‌کند. همچنین این تکنیک باعث آبرسانی بهتر شده و برای درمان خشکی مو هم مؤثر است.
  • موخوره بی موخوره: کراتینه کردن برای ازبین‌بردن موخوره‌‌ها هم مؤثر است. بعد از کراتین، موها را نوک گیری کنید و دیگر موهای صافتان به موخوره و گره دچار نمی‌شوند.
  • تأثیر طولانی: اگر روش‌های مراقبت‌ بعد از کراتین، نظیر استفاده از شامپوهای مخصوص کراتین، خشک‌کردن مو با باد سشوار و عدم استفاده از ابزارهای حرارتی مثل اتو را به‌درستی انجام بدهید تا مدت‌ها خواهید توانست از موهای درخشنده و صاف خود لذت ببرید.
  • رشد بهتر موها: کراتین مو حتی می‌تواند تارهای مو را تقویت کند و به موها استحکام بیش‌تری ببخشد و وقتی که ساقه‌ی موها کم‌تر دچار آسیب شوند، موها سریع‌‌تر رشد می‌‌کنند.

خوبش رو گفتی بدش هم بگو؛ عوارض کراتین

این تکنیک همان‌طور که دیدید مزایای فراوانی دارد؛ ‌اما خب معایبی هم وجود دارد که از کنارشان نمی‌شود ساده گذشت. برخی از این معایب عبارتند از:

  • مواد سرطان‌زا: موادِ کراتین احیای مو حاوی ماده‌ی شیمیایی فرمالدهید هستند که در صورت استنشاق مداوم می‌توانند خطرناک باشند. این ماده منجر به صافی تارهای مو می‌‌شود البته روش‌های کراتینه بدون فرمالدئید هم وجود دارند که در آن‌ها از اسید گلیوکسیلیک برای صاف کردن موها استفاده می‌شود. اما این روش‌ها به‌اندازه فرمالدهید مؤثر نیستند؛ به همین دلیل هم خانم‌های باردار بهتر است کراتین نکنند.
  • قیمت بالا: تکنیک کراتین مو نسبت به روش‌‌های مشابه نسبتاً گران است. البته محصولات مشابهی هم در بازار وجود دارند که ارزان‌تر هستند؛ اما خب هیچ‌کدامشان به‌اندازه‌ی کراتین مؤثر و ماندگار نیستند.
  • محدودیت استفاده: استفاده مکرر از این روش می‌تواند به تارهای مو آسیب برساند و بهتر است که بیش‌تر از دو بار در سال از کراتین استفاده نشود که البته باتوجه‌به ماندگاری شش‌ماهه به نظر کافی می‌رسد.
  • محدودیت شست‌وشو: اگر اهل هر روز حمام رفتن هستید به‌جای کراتینه روش دیگری را انتخاب کنید؛ چون برای دوام بیش‌تر کراتینه مو باید موهایتان را کم‌تر بشویید و استخر رفتن و دریا و شمال و… را محدود کنید! خلاصه که بِکُش و خوشگلم کن!

اگر موهای کراتین شده‌تان را دوست دارید به این نکات توجه کنید!

  • اولین نکته قرنطین‌یه بعد از کراتین است. اصطلاح قرنطینه یعنی اینکه تا ۲ تا ۳ روز بعد از انجام کراتین موهای خود را نشویید و اگر به هر لیلی مو خیس شد موها را با اتو سنگی خشک کنید.
  • در سه روز ابتدایی به‌هیچ‌وجه به موهایتان حالت ندهید! می‌دانم سخت است! بهتر است از خانه بیرون نروید! در هنگام خواب هم موها را جوری روی بالشت پهن کنید که تغییر حالتی رخ ندهد.
  • بعد از گذشت این چند روز ابتدا موها را با ماسک مخصوص موهای کراتین شده شسته و آبکشی کنید.
  • از روز بعد می‌توانید موها را آن هم با شامپو بدون سولفات و مخصوص موی کراتین شده بشویید. تا پنج‌روز حمام بی حمام!

این سخت‌گیری‌ها تنها برای دوام بیش‌تر کراتین است؛ من هر چه می‌گویم برای خودت است دختر جان …

سخن پایانی

اگر تصمیمتان برای کراتین مو قطعی است حتماً از متریال باکیفیت استفاده کنید، خرید شامپوی کراتین را جدی بگیرید و نکات لازم را رعایت کنید تا برای ۶ ماه از اثرات لذت ببرید. شما هم موهایتان را کراتین کرده‌اید؟ راضی بودید؟ چطور بود؟ مثل همیشه از خواندن تجربه‌ها و نظرات شما استقبال می‌کنیم.

سؤالات متداول

  1. آیا می‌توان موها را هم‌زمان با کراتینه رنگ هم کرد؟
    اگر آسیب‌دیدگی در موهایتان زیاد نیست می‌توانید موها را رنگ کنید؛ اما بهتر است ده روز پس از انجام کراتینه صبر کنید و سپس جهت رنگ کردن موهای خود با دکلره اقدام کنید.
  2. آیا کراتین مو در خانه امکان‌پذیر است؟
    بله. اگر مواد و تجهیزات کار فراهم باشد، هیچ‌گونه محدودیتی در مورد مکان اجرای کراتینه مو وجود ندارد؛ اما مهارت فرد در اجرای آن بسیار مهم است. نحوه‌ی اجرای این روش به‌گونه‌ایست که باید توسط فرد ماهر انجام شود و بهتر است با دستان خودتان به موهایتان آسیب نزنید!

منابع:

https://rosesorkh.com/articles/all-about-keratin-treatment/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *